Wednesday, April 20, 2016

Bajirao Mastani

Bajirao Mastani

Bajirao Mastani

Movie Title
Bajirao Mastani

Release
2015

Sinopsis
Kisah percintaan tidak direstui antara dua insan, Perdana Menteri Hindu Bajirao Ballad dengan isteri keduanya, Puteri Raja Islam Mastani. Percintaan mereka bermula di medan perang, bilamana Mastani bertemu dengan Bajirao untuk meminta bantuan menyelamatkan negerinya dari serangan negeri lain. Ketabahan dan semangat Mastani menarik minat Bajirao untuk menghulurkan bantuan padanya. Dalam peperangan tersebut Mastani dilukai oleh Bajirao yang tersalah sangka ketika Mastani menyelamatkan dirinya. Setelah menawarkan racun dari badan Mastani, Bajirao telah menyerahkan badik yang digunakannya pada Mastani. Tanpa dia sedari, adat negeri itu menyatakan apabila perempuan menerima badik daripada lelaki, bermakna perempuan itu telah dinikahi oleh pemberi badik tersebut.

Kejadian ini menyebabkan keadaan menjadi sedikit kucar kacir di istana. Namun, Mastani memang menerima dan sanggup menghadapi apa sahaja keadaan yang mendatang atas perkahwinan berlainan agama ini. Dia disambut dengan pelbagai cara yang cuba menjatuhkan maruahnya, ditempatkan di rumah pelacuran, dijadikan penari raja dan pelbagai lagi. Namun dia tetap tabah mengharungi segala rintangan demi bersama Bajirao.

Kemuncak cerita ini adalah apabila Mastani ditangkap dan dipenjarakan oleh keluarga Bajirao ketika Bajirao keluar berperang. Apabila diketahui keadaan ini, Bajirao mengamuk dan telah mengambil keputusan untuk menghabiskan peperangan ini dengan cepat supaya dia dapat kembali menyelamatkan Mastani. Keseorangan, dia berperang dengan musuh dan cedera teruk.

Walaupun mendapat kemenangan tadi keadaannya semakin hari semakin buruk. Raja menitahkan supaya apa yang diminta Bajirao ditunaikan. Namun, keadaan telah terlambat. Keadaannya yang semakin teruk menyebabkan akhirnya Bajirao mati. Mastani juga mati dalam kurungan pada detik yang sama dalam kurungan hasil deraan yang diterima disebabkan keengganannya untuk tidak meninggalkan Bajirao.

Komen
Best. Tapi memang lama jugak aku amikkan masa untuk habiskan. Tengok runcit runcit. Tapi dapatlah the whole idea.

Star Ranking
4 over 5

No comments:

Post a Comment

GuestBook