Friday, April 22, 2016

The Jungle Book


The Jungle Book

Movie Title
The Jungle Book

Release
2016

Sinopsis
Kisah Mowgli, bayi manusia yang ditemui oleh Bagheera, sang harimau kumbang; dibesarkan dalam kumpulan Serigala yang diketuai oleh Akela. Ketika musim kemarau, kelibat Mowgli telah dikesan oleh Shere Khan, Harimau Belang yang amat membenci manusia; juga harimau yang membunuh bapa Mowgli satu ketika dahulu.

Shere Khan memberi amaran dan ancaman kepada kumpulan serigala berkaitan Mowgli. Akhirnya Mowgli mengambil keputusan untuk meninggalkan kumpulan tersebut demi menjaga keselamatan mereka. Ditemani oleh Bagheera, Mowgli meneruskan perjalanan pulang ke kawasan penempatan manusia seperti dicadangkan oleh Bagheera. Malangnya Shere Khan telah menghendap mereka. Walaubagaimanapun Mowgli berjaga melepaskan diri dengan bantuan Bagheera.

Mowgli tersesat masuk ke kawasan Kaa, sang ular sawa namun dapat diselamatkan oleh Baloo, sang beruang yang kemudiannya mengekploitasi kepintaran dan kelebihan Mowgli untuk kesenangan dirinya. Bagheera berjaya menemui semula Mowgli dan berjaya memujuk Baloo untuk melepaskan Mowgli kembali ke penempatan manusia. Namun, belum sempat mereka bertolak, Mowgli diculik oleh King Louie, raja kepada semua monyet.

King Louie memujuk Mowgli untuk menyertainya dalam merajai kawasan hutan tersebut kerana baginya manusia mempunyai satu-satunya kelebihan iaitu dapat menghasilkan 'Red Flower' yang amat ditakuti oleh semua binatang buas di situ. Mowgli menolak dan melarikan diri bersama Baloo dan Bagheera. Dalam pergelutan, King Louie terbunuh namun sempat menyatakan berkaitan kematian Akela.

Mowgli menjadi marah dan terus ke penempatan manusia untuk mengambil 'Red Flower' yang akan digunakan untuk menewaskan Shere Khan. Akhirnya Shere Khan terbunuh dalam pertempuran akhir bersama Mowgli.

Komen
Boleh tahan. Sesuai layan bersama anak-anak. Kosongkan minda terutama Jungle Book Jason Scott Lee (1994). Yang ni semua binatang boleh bercakap sesama mereka dan Mowgli.

Star Ranking
4 over 5

No comments:

Post a Comment

GuestBook